מאמר זה נכתב ע"י דניאל אלפון – מומחה לינקדאין וטל לבנון – מומחית בנושא ניהול לוחות זמנים בפרויקטים
בואו נתמקד בפרויקט הכי חשוב שלנו – פרויקט החיים. כל אחד מאיתנו מנהל את הפרויקט הזה. מרגע הלידה – ועד הנשימה האחרונה.
בדרך כלל, הפרויקט הזה – זורם.
אנחנו רצים במרוצת החיים – עבודה, בית, ילדים, הורים, אחים, אחיות, חברים וחברות, פעילויות שחייבים לעשות, פעילויות שרוצים לעשות, פעילויות באטרף ופעילויות במנוחה.
אבל…
לפעמים משהו עוצר אותנו.
יש דברים שעוצרים אותנו בעצירת חירום – ואין, אין מה לעשות. צריך להגיב. מה למשל? תאונה דרכים (לא עלינו) שלנו או של בן משפחה חשוב וקרוב. כשזה קורה – אנחנו נדרשים להגיב, וכנראה שלא יכולנו למנוע.
אבל, יש דברים שעוצרים אותנו, ובמחשבה שניה, יש דברים שאנחנו יכולים לעשות מבעוד מועד, כדי למנוע אותם או למזער את הנזק שלהם.
מה למשל?
שינוי דרמטי במקום העבודה. תארו לעצמכם שפתאום מקום העבודה נסגר. לא ראיתם את זה בא. לא הייתם מעורבים בהחלטות ההנהלה. ואולי, מתחרה שלכם עשה פריצה עסקית – כל הלקוחות רצים אליו והטלפון שלכם השתתק…
אז מה אתם יכולים לעשות?
באותה נקודת זמן – קשה לשנות את מהלך העניינים, אבל, היום, כשאתם "על הסוס" אפשר לנקוט בפעולות ממזערות נזק.
אילו פעילויות?
במאמר הקודם: ניהול פרויקט החיים שלנו ב- LinkedIn דיברנו רבות על (1) לחשוב על הכיוון החדש אליו רוצים ללכת, (2) לבנות את הפרופיל שלך בלינקדאין.
עכשיו נתקדם שלב – בניית רשת קשר.
למה לבנות רשת קשר? הרי יש לי חברים – והם יעזרו לי, לא?
החברים שלנו, בעולם האמיתי, מתחלקים לכמה סוגים:
● אלו שאחרי שנפנה אליהם בפעם הראשונה לעזרה, הם ינסו לעשות משהו (או לא), ו… זהו, לא נוכל לפנות אליהם יותר.
● חברים טובים, אבל דיברנו אתם פעם אחרונה לפני חצי שנה או שנה, וכשנתקשר – הם לא יבינו מאיפה נפלנו עליהם…
● אלו שדיברנו איתם לפני שנתיים ויותר – ואנחנו נרגיש לא טוב בכלל כשנחייג אליהם…
אז מה עושים?
ניגשים ל- Notifications ב- LinkedIn (כאן)
נתמקד ב- 2 חיוויים חשובים עבור חברים: ימי הולדת ועדכונים על תחילת עבודה חדשה.
א. ימי הולדת - המלצה
מה עושים כשרואים שלאיש הקשר בלינקדאין (ה- Connection) יש יומולדת היום?
שולחים "יומולדת שמח!" עם אימוג'י של עוגה ו 🥳?
לא! בשום פנים ואופן לא!!
אז מה עושים?
1. מבקרים בפרופיל שלו/ה.
2. ניגשים בפרופיל ל- Contact info, ומעתיקים את המייל אלינו (אנחנו לא צריכים להגיד לכם Ctrl+c, נכון?)
3. קוראים ובודקים אם השתנו דברים עליהם אנחנו לא ידענו, בעבודה שלו.ה, ואם לא, בודקים את ה- Activity.
4. במייל, (מחוץ ל- LinkedIn !) כותבים מייל קצר. משהו כמו "טל, יומולדת שמח! ממש התקדמת מאז שנה שעברה! אני רואה שאת גם עובדת על קורס חדש. למי הוא מיועד? אשמח להתעדכן בהזדמנות, דניאל."
5. ואז ממתינים לתשובה.
מדברים עם אנשים שחשובים לנו, שמעניינים אותנו ומחזקים איתם את הקשר! מי יודע? אולי דווקא הקשר הזה יהיה ה-דבר שיעזור לנו ביום פקודה.
ב. עבודה חדשה של חברים - המלצה
מה עושים כשרואים שלאיש הקשר בלינקדאין (ה- connection) יש עבודה חדשה או תפקיד חדש?
את הדבר הכי טבעי, הכי בסיסי, הכי חשוב: מ-פ-ר-ג-נ-י-ם!!
איך?
1. מבקרים בפרופיל.
2. גוללים למטה לחלק של ה- Experience.
3. בודקים מה תאריך ההתחלה של העבודה החדשה (העובדה שמישהו עדכן את הפרופיל לא אומרת אוטומטית שהם התחילו בעבודה הזו עכשיו! 🤔).
4. ניגשים בפרופיל ל- Contact info ומעתיקים את המייל אלינו.
5. אם העבודה החדשה היא מהזמן האחרון, כותבים מייל קצר בסגנון "וואו טל! ראיתי שעברת ממיקרוסופט לאפל. עדיין בהרצליה פיתוח אולי, אבל נשמע שינוי רציני. בהצלחה! איך הולך? דניאל."
אם העבודה החדשה או התפקיד החדש הם מלפני כמה חודשים או יותר, אין טעם לאחל בהצלחה. במקום זה, אפשר לכתוב "הי טל! קפצה לי התראה, ואני רואה שהתחלת פרויקט בחברת בניה גדולה לפני חצי שנה. איך הולך? את מבסוטית? דניאל."
טל: דניאל, למה לעשות כל כך הרבה עבודה? LinkedIn עושה לנו את הקיצור המדהים הזה ומאפשר לנו לשלוח הודעה אוטומטית וקצרה שחוסכת לנו הרבה זמן! כמו זו:
וכשלוחצים מקבלים יש אפשרות לשלוח הודעה כזו:
לא לעשות את זה?
דניאל: תגידי, יצא לך לראות פוסט של מישהו שכותב על העבודה החדשה ומקבל 35 תשובות "Congrats"? או, קיבלת אולי מ- 20 אנשים הודעה זהה מ- LinkedIn עם הנוסח המקורי Happy birthday?
טל: כן! 🤣🤣🤣
דניאל: מה זה עושה לך? 🤨
טל: האמת? זה לא מרגיש אמיתי, זה לא מרגיש אישי…
דניאל: בדיוק ככה!
הסוד הגדול הוא לדעת מתי לצאת מ- LinkedIn. בזכות הפלטפורמה גילינו אולי שלמישהו/י יש יומולדת או עבודה חדשה, אבל המטרה היא לחזק את הקשר עם הקולגות שלנו. אנחנו צריכים לבחור את הפלטפורמה הנכונה להם ולנו – אולי יהיה הרבה יותר קל לדבר איתם במייל? אולי ה- Whatsapp יהיה הנכון ביותר בשבילנו? ואולי אנחנו מכירים ב- Slack או בכל מערכת אחרת?
החשיבות היא ביצירת הקשר וחיזוקו. עדיף לא להסתפק בניסוח ברירת המחדל! אנחנו מעריכים מאד את מי שהתרכז בנו כבני אדם, קרא, הגיב או שאל לעצם העניין! זה הרבה יותר נכון!! והי, נזכור – המטרה שלנו היא לבנות רשת קשר שתעזור לנו אם (חס וחלילה) נזדקק לה.
טל: דניאל, זה סבבה, אבל, (בתור יועצת לוחות זמנים ולא רק) זה לוקח ה-מ-ו-ן זמן!! אין לי את הזמן הזה!
דניאל: נכון מאד! אבל – אם מדובר בחברים, באנשים שאנחנו רוצים לשמור אתם על קשר – אנחנו רוצים להשקיע את הזמן הזה! אם לא נשקיע קצת עכשיו, נשלם בריבית קצוצה כשנצטרך לבקש מהם משהו, ולרוב נקבל מהם אז פחות.
אבל, למה שאמרנו יש משמעות נוספת, עמוקה יותר.
לסיים פרויקטים בזמן – זה רק חלום או שאפשר להגשים במציאות?
שיחה בת 30 דקות, ללא עלות, עם טל לבנון.
קליק, פרטים ונחזור אליך. מבטיחים.
יש מחיר לאישור הזמנות מאנשים שלא נשמור עמם על קשר
כל השיחה שלנו, מתחילתה, היתה בנושא – חיזוק הקשר עם אנשי הקשר שלנו.
יש קיבולת מסוימת של תשומת לב וזמן לכולנו, אפילו אם למדנו לסיים פרויקטים בזמן .
דווקא מכיוון שאין לנו זמן, עדיף לשמר קשרים.
מכיוון שיש לנו קיבולת מוגבלת, הרבה יותר קל להתרכז ב- X אנשים שאנחנו כבר מכירים מהעולם האמיתי.
לרוב, אלו אנשים שאנחנו יכולים לתקשר איתם במערכות נוספות מעבר ל- LinkedIn – מייל, Whatsapp, טלפון (!), Slack או כל מערכת אחרת.
במלים אחרות – אם אנחנו בקושי מצליחים לשמור על קשר עם 300 איש, איך בדיוק נצליח עם 2000?
רוב האנשים תופשים נטוורקינג כהתנפלות מלאכותית על זרים, כשבעצם זו הפעולה הכי פחות יעילה.
לשמר קשר צורך הרבה פחות זמן מלייצר קשר חדש. זה גם יותר טבעי לרובנו.
נגיד שהבוקר הודיעו לך שהלקוח המרכזי שלך פשט רגל. מתי תרגישי יותר נוח לפנות למישהו, כשלא דיברתם שנים או כששמרת עמם על קשר?
לתשובה יש השלכות מרחיקות לכת על ההחלטה למי להתחבר ב- LinkedIn (כמות או איכות). כלומר, אם קיבלנו הזמנה להתחבר למישהו ב- LinkedIn, לא חייבים "לעוף" על עצמנו תוך השתפכות שאנחנו "מלכי העולם", פופולריים לאללה, ולאשר את ההזמנה!
טל: רגע, יש דרך אחרת? מה אתה עושה כשאתה מקבל הזמנה ל- Connection?
דניאל: הדרך בה אני פועל היא לשאול את עצמי 'האם אותו האדם מספיק חשוב לי, כדי שאשמור איתו על קשר גם בעוד שנתיים, אפילו אם לא אצטרך ממנו כלום?'
אם אני מהסס בתשובה – אני לא מאשר את הקישור. אין טעם ליצור רשת ענקית שאני לא יכול לתחזק, כי אם אני לא מתחזק את הרשת – היא לא תעזור לי כשאזדקק לה.
טל: OK. אבל… אם ההזמנה מסקרנת, למשל, הד האנטרית או מישהו נחשב בתעשיה, עדיין לא לאשר? לא חבל?
דניאל: אפשר לענות בלי לאשר!
טל: מה, למשל, היית כותב?
דניאל: לרכז/ת השמה אכתוב – "תודה רונית על ההזמנה. אני רואה ש"רונית היתרון האנושי" מתמחה בהשמת מנהלי תפעול בכירים. האם יש סיבה מסוימת שגרמה לך לשלוח את ההזמנה עכשיו? בברכה, דניאל."
ה- Network, רשת הקשר שלנו, היא המרכיב האסטרטגי ביותר לכל מי שרוצה להצליח. בעבודה, עם לקוחות ובכלל. רוב האנשים נזכרים בה רק כשיש בעיה. את אוהבת שנזכרים בך רק כשצריכים ממך משהו, טל?
טל: לא ממש… 🤨
דניאל: נכון! ו.. את יודעת מה אנחנו יכולים לעשות עכשיו?
טל: זו שאלה מכשילה? 😏 ומה התשובה?
דניאל: לבחור מישהו או מישהי שנהננו לעבוד איתם וקצת נעלמו לנו מהרדאר. הכי טוב – אנשים שהיינו שמחים לשמור איתם על קשר, והסיבה שאנחנו לא בקשר היא 'החיים'… עברנו לדברים אחרים, יש עלינו עומס, היומיום שלנו…
למצוא את הדרך לפנות אליו.ה ולשאול מה שלומו.ה.
דרך נהדרת לבצע את זה היא זאת: מעתה, כשאנחנו קוראים מאמר מעניין, משתתפים בכנס טוב או נתקלים במישהו מעניין מקצועית (ספק, מומחה תוכן, וכו'),נשאל את השאלה הבאה:
"מהאנשים שאני מכיר, מי ישמח לקבל מידע כזה?" מכאן – יתחילו להיות לך הרבה שיחות מעניינות עם הרבה אנשים שמעניינים אותך!
והכי חשוב – רשת הקשר שלך תהיה הביטוח שלך לימים פחות טובים!
כדי לשתף את המאמר הזה עם חבר טוב, מספיק לשלוח לינק ולשאול: "מה שלומך? חשבתי שיעניין אותך".
אם המאמר נראה לך טוב, נשמח לשיתוף עם רשת הקשרים שלך, למשל, ב- LinkedIn. 😊