הכירו את הכותבת:
יפית נומברג, מאמנת ויועצת לקידום אישי המתמחה באימון למימוש הפוטנציאל האישי: מציעה אוזן קשבת ותמיכה להשגת יעדים אישיים ומקצועיים, כולל הכנה למכרזים ולראיונות.

הכל התחיל על כוס קפ-תה. ☕☕

“טל, אתמול המלצתי על הספר שלך למתאמן שלי, הוא מחפש כיוון חדש בקריירה וחשבתי ש’על כלבים ופרויקטים’ יכול לעזור.”
“באמת המלצת לו על הספר? מה גרם לך לבחור דווקא בספר שלי?”
“ראיתי שהמתאמן זקוק למסגרת ולשיטה מסודרת. בספר שלך מצאתי דרכי פעולה ברורות, כמו בניהול תכולה ולוחות זמנים, ממש כפי שאת מתארת בגידול גורי נחיה ללקויי ראיה. זה בעצם אותו היגיון שדרוש לאדם בתהליך אימון – הגדרת מטרה, הקניית הרגלים והתקדמות עקבית ליעד.”
“יפית, אני ממש שמחה לשמוע שהכלים האלה עובדים גם מחוץ לעולמות הבנייה והתשתיות, תמיד האמנתי שניהול פרויקט וקידום אישי חולקים לא מעט עקרונות.”
"בוודאי, בואי תראי איך אני רואה את הקווים המקבילים".
מהו פרויקט?
"נתחיל מההתחלה," מציעה טל, "מהו פרויקט אצלך?"
"אחד התחומים שאני עוסקת בו הוא תהליך של הכנת מועמד למכרז כ"א או לראיון עבודה. זהו, למשל, פרויקט, ויש לו יעד ברור – לזכות בתפקיד נחשק או לעבור בהצלחה ראיון. התהליך הזה גם תָּחום בזמן, כי יש תאריך שבו הכל נבחן. יש גם הקצאת זמן ומשאבים, כמו בחינת הפרופיל האישי, סימולציות, או הכשרה ייעודית. ובדיוק כמו בגידול כלב נחיה, לא הכול צפוי מראש."
"את צודקת! הספר שלי נפתח בהגדרה הבסיסית לפרויקט. פרויקט הוא משימה ייחודית עם מטרה מוגדרת, מוגבלת זמן ומשאבים. כשאימצנו גור נחיה, הרגשתי שאנחנו, המשפחה כולה, נכנסת לפרויקט: ללמד אותו הרגלים, לטפל בו, לאמן אותו, ובסוף גם להיפרד ממנו כשהוא יוצא לתפקיד הבא."
"את יודעת," אומרת יפית, "רגע לפני שמתחילים, צריך להגדיר את הפרויקט. כלומר, לומר מה אנחנו רוצים להשיג בפרויקט."
מה המטרה שלי בפרויקט?
"בתהליך האימון," מוסיפה יפית, "זה נשמע ככה: 'אני רוצה לעבור למשרה בכירה יותר', או 'אני חייב לשפר את הביטחון העצמי כשאני מציג מול קהל'. ברגע שמנסחים במדויק את המטרה – כל השאר נהיה ברור יותר. אני מבינה שבעולם אימון כלב נחיה אתם מלמדים מה מצופה ממנו. באימון אישי, כדי להגיע ליעד, נדרשת הגדרה מדויקת של המטרה ואפיון הציפיה מהתהליך."
"אכן, הגדרת פרויקט היא להבין את התמונה הגדולה: למה אנחנו עושים את זה, ומהי המטרה הסופית. בספר, אני מספרת איך גידלנו גורים כשהמטרה היא שהם יוכלו להפוך לכלבי נחיה ולשרת אדם לקוי ראיה. זו לא הייתה 'סתם' משימה – הייתה לה תכלית מאוד ברורה."
"טל, למרות שהדבר נשמע פשוט, כשמדובר בפרויקט או משימה ייחודית עם יעד וסיום, צריך לתכנן מראש. איך לדעתך מתחילים פרויקט?"
תמיד רצית לדעת – איך לשלוט בכל הפרטים הקטנים בפרויקט?
איך לדעת אם קיבלתי גאנט טוב?
איך להבין את כל מה שחבוי בגאנט? וגם…
איך אפשר לדעת אם הפרויקט יכול להסתיים בזמן?
אם ענית 'כן' – אז יש לנו פתרון בשבילך!
איך מתחילים?
"כשאנחנו מאמצים גור נחיה", מספרת טל, "יש אוסף הנחיות והכנות מוקדמות: לבחון את מבנה הבית, ליצור שגרה, להגדיר גבולות לכלב. זו מקבילה לשלב הייזום של פרויקט, שבו מוודאים שיש לנו יכולת אמיתית לממש את מה שהתחייבנו אליו. לחתור אל המטרה. אם דילגנו על התכנון הזה, יתכנו קשיים בהמשך."
"המקבילה אצלי היא, שבכל תהליך אישי שאני פותחת, אני מבררת עם המתאמן מה באמת חשוב לו, מה האפשרויות שלו, אילו משאבים יש לו. בהתחלה אני חייבת להבין את מבנה 'הבית' שלו: הרקע המקצועי, האישיות, נקודות החוזק, נקודות התורפה. אם אנחנו לא מגדירים ומתרגלים מראש, עלולים לקבל 'הפתעות' בדיוק ברגע האמת: לפעמים, אנשים מגלים באמצע התהליך, שהם לא לקחו בחשבון בעיות חיצוניות או אילוצים. בעיניי, שלב ההכנה הוא קריטי."
"ועכשיו?", טל שואלת, "מה את עושה הלאה?"
איך מאפיינים פרויקט?
"בספר שלך את מדגישה כמה עקרונות לאפיון פרויקט," מתייחסת יפית, "לוח זמנים, משאבים, וסיכון תמידי, כי אנחנו לא באמת יודעים איך הכלב יגיב. זה מזכיר לי תהליכי אימון: יש תאריך יעד, יש פעולות מוגדרות ופגישות עיתיות, ותמיד יש אי ודאות – למשל, לא בטוח מה בדיוק ישאלו בראיון, או איך מראיינים יגיבו לאופן ההצגה העצמית."
"נכון, פרויקט הוא פרויקט רק כאשר יש בו אי וודאות וזהו מאפיין מהותי בכל פרויקט. אם אין אי וודאות – אזי זה לא פרויקט. כשגידלתי את וינסטון, גיליתי שתמיד יכול לקרות משהו – הוא יכול היה לאכול משהו לא טוב (כמו המעדן שהיה אהוב עליו – טישו משומש!!), או להיתקל בקושי: הוא פחד ממדרגות נעות בקניון, למשל. נאלצתי לאלתר פתרונות ולהקצות 'זמן פרויקט' ללמד אותו להתגבר על זה. גם מתאמנים שלך, אני מניחה, לפעמים מגלים חששות או חסמים פתאומיים."
"טל, זה לגמרי נכון! יש מי שפתאום קופא לפני ראיון, או מבין שהוא בכלל חושש לדבר על הניסיון שלו. שם נכנסות כל טכניקות הגמישות, הנכונות לתרגל דברים חדשים, וגם ניהול סיכונים: להכין מבעוד מועד תשובות לשאלות מפתיעות."
"אני רואה שחוט השני עובר ביננו בהקשר 'פרויקטים'." מוסיפה יפית, "האם גם בנושא מנהל פרויקט יש דמיון?"
מי מנהל את הפרויקט ומה המשימות לניהול בפרויקט?
"בפרויקט גידול גור נחיה, המשפחה האומנת היא ממש 'מנהל הפרויקט'." עונה טל, "היא אחראית על האילוף היומי, על טיפול מונע, על יצירת סביבה נכונה, על תקשורת מתמדת עם המרכז לכלבי נחיה."
"בתהליך אימון אישי, זה דומה!", מוסיפה יפית. "אני בונה עם המתאמן חלוקת משימות: בוחנת בשיח את פרופיל המתאמן, מנחה על כתיבת ההצגה העצמית, ובסוף התהליך מנהלת סימולציות, וכמובן אני מנהלת בקרת התקדמות. במקביל, המתאמן, בעצמו, לומד להפוך להיות ל'מנהל הפרויקט האישי' שלו."
"יפית, באילו נושאים צריך מתאמן, כמנהל פרויקט, לעסוק? מה דעתך, האם הנושאים האלו דומים לנושאים בניהול פרויקט 'גור נחיה'?
אילו נושאים נדרש לנהל בפרויקט?
"בפרויקט אישי," מבהירה יפית, "אם מתאמן שכח, למשל, לנהל את הזמן שלו נכון או שמתאמן לא שיפר את דרך התקשורת שלו בראיון – הוא עלול 'להיתקע' ברגע האמת. ברגע שאנחנו רואים בנושאים האלה 'משימות ניהול', הרבה יותר קל להתכונן אליהן מראש, ממש כמו בסיפור שלך על הכנת הכלב לפני כניסה לקניון או לפני נסיעה בתחבורה ציבורית."
רגע לאחר מכן היא מוסיפה, "כך גם בהכנת מועמד למכרז כ"א. אי אפשר לטפל רק ב'מה אומרים' בלי לנהל את ה'איך', את התקשורת ומצבים לא צפויים בראיון. אם נשפר את המסר, אבל לא נעבוד על הביטחון והאותנטיות של המועמד, המילים עצמן לא ישיגו את האפקט. איכות ההצגה העצמית היא קריטית."
"בספר," טל משיבה, "אני מספרת גם על כל האלמנטים שצריך לנהל: תכולה, איכות, תקשורת, תקציב, סיכונים, ועוד. מי שחושב שגידול כלב הוא רק 'אוכל-טיולים', מגלה מהר מאוד שזה הרבה מעבר: לוודא איפה הוא ישן, איך מתמודדים עם פחדים, איך מכינים אותו לעולם בחוץ."
ועוד ממשיכה טל, "בסיפור הדגמתי שכדי להצליח, לא מספיק 'לעבור את השלבים'. צריך גם לנהל תקשורת, למשל, עם מדריך המשפחות האומנות מבית עובד, עם בני הבית, וגם עם אנשים מקריים בסופר, שהכלב עלול להפריע להם. בנוסף, כל הזמן צריך לשים לב לדרישות האיכות – האם הכלב באמת מתרגל את מה שהוא צריך באופן הנכון."
"טל, בואי נעשה אתנחתא קלה ונבחן משהו אחר מעבר לכל מה שדיברנו עליו: הכנה, ניהול, תיאום, סיכונים וכו'… מה בסוף? מה עם הצלחת הפרויקט?"
הצלחת פרויקט, מהי?
"איך מגדירים הצלחה?" יפית ממשיכה, "בספר שלך, כשמסיימים לגדל גור נחיה ומצוותים אותו לאדם לקוי ראיה והכלב מוביל אותו בבטחה – זו הצלחה אדירה."
"למעשה, ההצלחה בגידול גור נחיה נמדדת פעמיים: פעם אחת כשאנחנו מסיימים את הפרק שלנו והגור בשל ללכת לאילוף המקצועי, ופעם שנייה כשאנחנו רואים אותו מצליח ככלב נחיה בפועל. לתחושת הסיפוק אין תחליף."
"בדיוק מה שאני מנסה להסביר למתאמנים שלי," מתלהבת יפית, "גם פה יש שני פנים. אם זכו בתפקיד – נפלא! זו הצלחה. אבל, לפעמים הם מגיעים עד השלב האחרון והם לא זוכים. לכאורה זה הפסד, אבל, הם רכשו המון כלים – בטחון עצמי, רהיטות, מודעות עצמית – שעכשיו, הכלים האלו נמצאים בידם גם לפרויקטים עתידיים. הרבה פעמים הניסיון שצוברים שווה לפחות כמו התפקיד עצמו."
ולאחר הרהור מוסיפה יפית, "כמו שאת אומרת בספר: גם כשנפרדים מהכלב, לוקחים משהו מהחוויה הלאה. למעשה, הגענו לסוף. איך, לדעתך, מסיימים פרויקט?"
איך מסיימים פרויקט?
"אני זוכרת את הפרקים האחרונים בספר, שבהם סיפרתי על סיום התקופה עם וינסטון וחזרתו אלינו לפנסיה. פרידה מכלב שהשקענו בו שנה שלמה, ופרידה ממנו כשהוא סיים את חייו – היו רגעים מאוד רגשיים. הפרויקט מגיע לסופו, ולפעמים הסוף טעון רגשית לא פחות מההתחלה."
"גם בתהליכי קידום אישי, יש סיום מרגש, סוף טוב – כשמתאמן מגיע ליעד. אז הוא מתחיל בפרויקט אישי חדש, משל עצמו. וכמו שאמרתי, לעיתים, אי זכיה תביא את המועמד לחשיבה מעמיקה ואפילו שינוי כיוון. הסוף אולי יכול לכאוב, אבל יש בו גם עוצמה של למידה וסיפוק. בתור 'מנהלת פרויקט האימון' חשוב לי לעשות סיכום עם המתאמנים: מה עבד, מה לא עבד, מה הם יכולים לקחת הלאה לפרויקט החיים הבא שלהם."
הקווים המשותפים בין גידול גור נחיה לניהול פרויקט אישי או הכנה למכרז עשויים להיראות מפתיעים, אבל הם מתבססים על אותם עקרונות: הגדרת מטרה ברורה, הקצאת זמן ומשאבים, ניהול סיכונים ותקשורת שוטפת. כשאנחנו מזהים שכל צעד בדרך דורש תכנון, ביצוע ובקרה – התוצאות הופכות למוחשיות יותר. כך אפשר להוביל את עצמנו או אחרים בהצלחה לעבר היעד: בין אם זה לגדל גור נחיה שיהפוך למלווה ללקוי ראיה, ובין אם זה לזכות בתפקיד נחשק או לממש שאיפות אישיות. בסופו של דבר, "פרויקט" אינו מושג שמוגבל לעולם ההנדסה או הבנייה. הוא גישה לחיים, המאפשרת לנו להתקדם בצורה מתוכננת ויעילה, גם כשהדרך מפתיעה.
לרכישת הספר של טל לחץ כאן.
ניתן לפנות אל יפית בפרויקטים של שינוי, התפתחות וצמיחה אישית, שדרוג קריירה, הכנה למכרזים, או אפילו 'רק' לשיפור תקשורת עם הסביבה. ☎/ : 050-629-8539.