המון פעמים שואלים אותי מה ההבדל בין HCP ל- CPM, והאם בכלל רואים את ההבדל?
– קשר אחד סיום לסיום או קשר אחד התחלה להתחלה
או
– אילוץ אחד
או
– השהיה אחת
אז, החודש בבקרת לוחות זמנים לפרויקט, ראיתי מצב שבדיוק מסביר את העניין: מה ההבדל בין HCP ל- CPM, בצורה חדה וברורה. הגאנט הדגים באופן כל כך פשוט את ההבדל, שזה פשוט – יפה! 🤩
הכל מודגם ומוסבר בסרטון:
זה הגאנט.
עדכנו אותו לסוף אוקטובר 2022. הורדתי את כל הפרטים המזהים, כדי שאי אפשר יהיה לגלות באיזה פרויקט מדובר, כי מה שמעניין אותנו זה לא מי הפרויקט, אלא לראות מה ההבדל בין HCP ל- CPM. מה שאנחנו צריכים לעשות דבר ראשון – לעשות הרצת HCP.
איך נעשה?
- HCP-Go
- Run Analysis
- הקובץ נשמר.
- נראה את הפרטים של הקובץ – שם הפרויקט, מנהל הפרויקט, החברה.
- נבחר לקבל את הדוח בעברית.
- נבחר בתאריך בצורה הישראלית.
- Next
- נגדיר את התאריך ממנו נריץ את ה- HCP-Go. נבחר בתאריך העדכון שהיה 27/10/2022.
- נעדכן את ה- HCP-Go שתאריך העדכון היה 27/10/2022.
- נריץ HCP-Go.
- HCP Analysis הסתיים בתוך שניות.
- נעלה את המידע חזרה לגאנט דרך Load HCP Data ל- Flag (סמן) 20, Text 20.
- OK.
- נחזור ל- Project.
עכשיו נראה את הנתונים מניתוח ה- HCP ונראה את הנתיב הארוך ביותר בפרויקט – הקריטי לפי HCP.
תמיד רצית לדעת – איך לבנות לו”ז מציאותי ואפקטיבי?
איך לאתר סיכונים? איך למנוע כשלים מראש?
איך לעמוד ביעדים? וגם…
איך לסיים פרויקטים בזמן?
אם ענית 'כן' – אז יש לנו פתרון בשבילך!
נשווה לנתיב הקריטי לפי CPM, כלומר הנתיב שמסתיים בתאריך המאוחר ביותר.
אנחנו יכולים לראות שהנתיב הקריטי לפי CPM מתחיל מפעילות שקוראים לה "הרכבת מסבך בגשר שילוט QQ5 בחתך 475", וממשיך ב"הרכבת שילוט", ואז "אישורים למסירה", וסיום הפרויקט.
הנתיב הקריטי לפי CPM זה בעצם הנתיב שמסתיים בתאריך המאוחר ביותר.
למה הנתיב הקריטי לפי CPM מסתיים בתאריך המאוחר ביותר?
כי הוא מתחיל בתאריך 25 לדצמבר. ולמה הוא מתחיל ב- 25 לדצמבר?
כי יש פה הגדרת אילוץ: התחלה לא לפני 25 לדצמבר.
והסיבה –
אם נסתכל בהערות אנחנו נראה שהשלטים צפויים להגיע לארץ ב 24 לדצמבר. כך שלפני שהם יגיעו לארץ, לא ניתן יהיה להרכיב אותם – מצד אחד.
מצד שני, בואו נבחן מה הנתיב הארוך ביותר ברשת.
HCP - הנתיב הקריטי הארוך ביותר ברשת
על הנתיב הארוך ביותר ברשת, אנחנו נלמד מניתוח ה- HCP.
נחפש את כל הפעילויות המרכיבות את הנתיב הקריטי לפי HCP, שהוא הנתיב שיש לו מרווח אפס לפי HCP.
אנחנו נגלה שהנתיב שבו אנחנו משקיעים הכי הרבה עבודה, מתחיל בהגשת As Made, והאישור שלו וסיור מסירה, כל אלו בתיאום תשתיות. אחרי שהתהליך הזה יסתיים, אפשר יהיה לעבור למחלקת התחבורה בעירייה ומשם נקבל את טופס 4, ונוכל לפתוח את הכביש לתנועה.
שני נתיבים קריטיים שונים - נתיב קריטי לפי CPM ונתיב קריטי לפי HCP
כלומר, יש לנו פה שני נתיבים שונים כמעט לחלוטין, אם אני רוצה למצוא אותם, אני אחפש גם את הנתיב הקריטי לפי CPM, וגם את הנתיב הקריטי לפי HCP, ואני אוכל לראות אותם ביחד.
בסרטון מוצג –
אלו פעילויות קריטיות לפי CPM והן לא קריטיות לפי הנתיב הארוך ביותר – HCP.
לעומת זאת, אלה שאינן קריטיות לפי CPM, הן שייכות לנתיב שבו אנחנו נעשה את הכי הרבה עבודה, עד לסיום הפרויקט, כלומר, קריטיות לפי HCP.
עוד נראה פעילויות קריטיות לפי CPM, ולא לפי HCP.
ובסוף, שתי פעילויות, שהן קריטיות גם ב- CPM וגם ב- HCP.
רגע, במי אנחנו צריכים להתמקד בניהול פרויקט? CPM או HCP?
השאלה שלי אליכם – במי אנחנו צריכים להתמקד? בקריטיות לפי CPM, או הקריטיות לפי HCP?
והתשובה –
בשניהם!
אנחנו צריכים לנהל גם את הפעילויות שיביאו אותנו לתאריך המאוחר ביותר בפרויקט:
אולי אנחנו יכולים להוציא את תכולת העבודה הזאת מחוץ לתכולת העבודה של הפרויקט ואז לסיים מוקדם יותר…?
אנחנו צריכים לנהל גם את הנתיב שאנחנו נשקיע בו הכי הרבה עבודה, נתיב ה- HCP, ואם אנחנו נצליח לנטרל את פעילויות ה- CPM, הנתיב הקריטי לפי HCP יהפוך להיות גם הקריטי לפי CPM.
בוודאי שאנחנו צריכים לשים לב ולתת לנתיב ה- HCP תשומת לב ניהולית, ולנהל אותו, כדי ששום דבר פה לא ידחה!
אם אנחנו רוצים ללמוד עוד, יש לנו בנוסף גם נתיבים קריטיים נסתרים נוספים: נתיב עם מרווח של שלושה ימי מרווח, ושבעה ימי מרווח, ו- 10, 12, 16… ואם נשלוף את כולם אנחנו נראה את כל הפעילויות שאנחנו חייבים בקפידה, אחת לאחת, כדי שהפרויקט יסתיים בזמן.